Pels – Mote mot pels

960
Faux fur – Lindex
Header-motemotepels-550x120Over det høyre beinet mitt ligger hunden min, Stella. Hun puster tungt og er bekymringsløs for hun lever et godt hundeliv. – Likevel er hun like forsvarløs som de dyrene som brukes i pelsdyroppdrett. Hun hadde hatt det eksakt like jævlig som de uskyldige dyrene. Vil du virkelig gå med pels som like gjerne kunne vært hunden din, katten din eller kaninen din? Virkelig? Dyr er dyr. Og dyr føler, og de er klokere enn vi tror. 

De som kjenner meg vet at de aldri kommer til å se meg med ekte pels. Nettopp for jeg synes det er ren idioti å basere en hel business på å holde så mange dyr i fangenskap, legge ut sakse-feller eller flå de levende, bare for at vi skal ha det rundt oss. Jeg mener, vi har jo «faux fur» som er et godt alternativ! Selv kler jeg meg ofte i en stor pels jakke, eller en pels krage, men det er jo alltid fake. Hva er da vitsen med å tvi holde på det gammeldagse når det finnes gode alternativer?
Men litt etter litt, så oppdager jeg at noen prøver å fornye seg litt. Den norske motebransjen for eksempel. Oslo fashion week var helt pelsfritt, og var den første Fashion week’en internasjonalt som tok avstand fra pels. I tillegg har en hel del store navn innen den norske moteindustrien og andre kjente fjes gått med på å ta avstand fra pels. Likevel klarer ikke Norge å vurdere en avvikling av pelsdyroppdrett og gjøre det forbudt. Hvorfor er Norge nødt til å henge igjen?  I England, Østerrike, Kroatia og Sveits, er pelsdyroppdrett helt forbudt. Sverige er reveoppdrett forbudt, og i Danmark er reveoppdrett under avvikling. I Nederland er reveoppdrett forbudt, og de har nå vedtatt å legge ned all pelsproduksjon.

Det er nå dags for Norge å vurdere en avikling av denne grusomheten.
Det er tross alt mer enn 250 000 rever og 650 000 minker tas årlig livet av på norske pelsfarmer.
De frarøver dem livet og de lever alt for mange i ett og samme bur. De begynner å gnage på seg selv og hverandre, for det er så langt ifra deres naturlige revir at det oppstår så mye stress og lidelser.
Tenk deg selv om du lå der, med 10 andre mennesker forsvarløs og stengt inne. Dere vet at dere skal dø eller kanskje bli spist. Stress tar over og dere begynner å gnage på dere selv eller hverandre. Høres ut som en skrekkfilm? Ja, en sånn type du grøsser av, snur deg vekk og holder deg for ørene. Det er virkeligheten for disse dyrene.
Vet du hva det verste er? 99% eksporteres fra Norge. Vi bruker det ikke engang selv, vi lar disse dyrene lide så mye i vårt land for å så eksportere det vekk.

Her er det snakk om alt fra pelskåper og pelskrager til Canada Goose og PJ.
Det er ikke greit å kle seg i pels, når det finnes så gode alternativer.
Her om dagen merket jeg det trakk i smilebåndet når jeg kom over denne artikkelen , om at et utested nekter folk med Canada Goose og pels om å komme inn.
Kanskje det begynner å skje ting?

Pelsindustrien er noe som egentlig hører til fortiden, og ikke nåtiden og ikke framtiden. Det er tullete og meningsløst. Jeg skjønner faktisk ikke hvordan andre vil ha pels fra et ekte dyr rundt seg og rundt fjeset, når man faktisk vet hvor mye de har lidd.
Jeg dropper å poste de grusomme bildene og videoene, for dere kan gjøre denne researchen selv. Bli litt realistisk, pels henger fortiden til, når det faktisk er noe som kan erstatte det.
Så det å kle seg i noe som har vært et levende dyr sin pels og hud vil aldri bli glamorøst. Du skal være glad i pels, men med et glad og dunkende hjerte inni.

//

Finn ut mer informasjon og hva du kan gjøre her:
Besøk NOAH HER (for dyrs rettigheter) og kampanje siden HER

5 thoughts on “Pels – Mote mot pels

  1. Hei 🙂

    Jeg skriver for Norgesnytt.net. En nettavis, skrevet av studenter ved Norges Kreative Høyskole. Har lyst til å intervjue deg. Har du noen mail, som du kan kontaktes på?

    Lik

Legg igjen en kommentar

