Min deltakelse på Det nye Jenta

Hei dere! På mandag var det premiere på Det Nye Jenta 2014. I våres spurte de meg om jeg ville være med på programmet, husker jeg overveide det en god del før jeg tilslutt glemte det bort litt. Nærmere Juni fikk jeg en ny oppfordring av dem, og da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne slå til. Å skulle lage en video samme dag som fristen var jo en utfordring i seg selv, men selv om dette er langt ifra noe jeg ville vanligvis gjort, så gjorde jeg det. Tenkte i hvert fall at det ble en morsom erfaring. – Noe som viste seg til å bli litt lærerikt. Kun to dager før de skulle filme i Oslo ble jeg ringt opp og de ba meg komme inn på først intervju-delen og så en «fest» som skulle holdes. Alt skulle filmes, så det var viktig at jeg skulle pynte meg, sa de.

Vi dro rett fra skolen, og jeg hadde med meg to venniner inn. Jeg er jo fra Fredrikstad, som er en time fra Oslo.
Intervjuene ble holdt flere timer før på Oasis i Bogstadveien, altså ikke på festen i Karl Johan. Da vi kom inn i leiligheten hvor det ble holdt, så satt allerede de andre jentene der i en ganske trykket stemning, for en og en ble hentet ut.
Det var jenter som hadde sittet der i mange, mange timer og bare ventet. Og det var-så-varmt! Det er lenge siden jeg har følt meg så klam, så all ventingen i det lille rommet hvor vi satt på fanget til hverandre, føltes drøy.

Når det «endelig» var min tur, blir jeg ført inn av to personer. Han ene stresser med mikrofonen jeg har festet til toppen og hun andre som går med meg, repeterer om og om igjen at jeg liksom kom fra en fest(den som ble holdt mange timer etter på karl johan) og var i stooor form. Første erfaring med tv-juksing. Og jeg har alltid vært slik at jeg ikke klarer å gjøre «faking». Så dette ble min aller største utfordring. Senere var ikke klippene helt som det skulle, så da var jeg tvunget å si det samme jeg hadde akkurat sagt en gang til. Noe som føltes håpløst, for jeg alltid improviserer. Og så satt vi endelig igang med en del spørsmål og snakk, med jevne avbrytninger som «stå litt der», «lyset må dit», «se dit». Sånn ER tv, så det var faktiskt gøy å oppleve hvordan fungerte. Det var bare overaskende at det var såpass med juks, jeg vet ikke hva jeg gikk til eller forestilte meg. Men jeg trodde nok alt skulle være mer ekte. Det er absolutt et gøy program, som Norge trenger. Jeg kunne bare ønske at det var litt mer ektehet og pure inspirasjon så lenge poenget er at en j. Som det kanskje var mer av i forrige sesong, jeg vet ikke?
Anyway, det var også nytt for meg at det var helt ny jury, så dette visste jeg faktisk ikke før jeg sto framfor dem i det 50 graders varme rommet. Det var jo absolutt 3 vidt forskjellige personer som Fotballfrue, fjoråretsvinner Karn og Espen Hilton (som jeg ble overasket over å se for jeg har alltid likt han).

(fortsetter under bildet)
detnyeSenere dro vi ned til Karl Johan i United colours of Benetton-butikken hvor «festen» liksom skulle holdes og de skulle annonsere de to som kom videre. Som dere så på programmet, så var det Marie og Jeanette som kom videre. Marie var en av de jeg ble kjent med, og hun fortjente faktisk å komme videre. Hun strålte like mye «bak kamera» som på skjermen, i tillegg til å ha naturligheten og stilen på plass. De fleste drar jo fram en slags «tv-personlighet». I mitt tilfelle derimot, så hadde jeg ikke «personlighet» i det hele tatt, haha! Så da synes jeg det var like bra og faktisk ikke komme videre til dette huset og bli fremstilt heelt feil. For så lenge man lager et tv-program, så må det jo være «god tv», som igjen vil si juksing. Men det var nettopp dette som var så gøy å oppleve, – alt som skjer i kulissene. Hvordan et tv-program foregår under filming, eller et reality-show. Altså, hvor mye jeg fikk vite og lære. Ikke minst at jeg nå må slutte å tro fullt og helt på det jeg nettopp ser på tv. Personer, hendelser og selve programmene blir jo vinklet for å lage tv.

Jeg var inne i en halv time og på tv så er det kun spørsmålet om pels som kommer. Ikke noe om hvor lidenskapelig jeg er for kreativitet eller at alle jenter skal føle seg vel i kroppen sin og ha det gøy med seg selv uansett hvordan man ser ut. I tillegg så blir selvfølgelig Karns kommentar over hvor mye hun eeelsket pels og hvor tåpelig det var og skulle bære noe fake av dette også klippet bort.
Men det positive som kom ut av dette, var at jeg lærte masse som sagt! Jeg er en media-tjej, og driver med dette hver dag, siden jeg går på media og kommunikasjon, så å få erfart dette med egne øyne angrer jeg ikke et sekund på!
Men nok om «bak fasaden», alle jentene jeg møtte var kjempe hyggelige og mange av de i teamet var også det! Det er et stilig program og (på tv) så virker programmet mye, mye proffere i år med kjempe kule premier.

Og igjen, så angrer jeg ikke for at jeg lot meg overtale til å i hvert fall bli med. Og det var jo kjempe gøy å bli trukket ut til intervju av så mange søknader! Jeg fikk nye erfaringer, møte nye mennesker og lære meg selv å kjenne på den måten at jeg vil ikke være noen jeg ikke er. Ikke minst har jeg fått så mange hyggelige tilbakemeldinger etter programmet har blitt vist.
Hvis dere ikke har fått det med dere så kan dere se videoen her: http://www.klikk.no/mote/detnye/detnyejenta/article923135.ece

 XX

13 thoughts on “Min deltakelse på Det nye Jenta

  1. LOVE at du forteller hvordan det faktisk var! skikkelig typisk å klippe slik at man blir fremstilt på en annen måte, eller at det er mer flatterende for andre. but you go girl :-d

    Lik

  2. Så akkurat de to første episodene, og kjente deg igjen fra jeg har lest bloggen din tidligere. Utrolig interessant å høre hvordan det egentlig er, man får jo et helt annet inntrykk når man ser det på tv. Syns du gjorde en kjempejobb! 🙂

    Lik

  3. Synes det var så morsomt å se alle dere femelle-jentene på tv!
    Spennende å lese hvordan det egentlig var. Høres jo helt merkelig ut hele greia! Men kult av deg å stille opp. Og en morsom erfaring var det vel uansett 🙂

    Lik

  4. Hi! Someone in my Myspace group shared this website with us so I came to look it over. I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will be tweeting this to my followers! Great blog and terrific design and style. eekcdeabekcg

    Lik

  5. Hey very nice blog!! Man .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your website and take the feeds alsoI am happy to find a lot of useful info here in the post, we need work out more techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . . ddedgbaegfcbbfae

    Lik

  6. Hey There. I discovered your blog using
    msn. This is an extremely well written article.

    I will be sure to bookmark it and return to learn more of your useful information. Thank you for the post.
    I’ll definitely return.

    Lik

Legg igjen en kommentar

