Army green and easter traditions

_MG_6568_MG_6622_MG_6630Dress – Topshop, shoes – Aldo, Bomber jacket – Zaful.com, bag – chanel

_MG_6547_MG_6514_MG_6529

 

Du tenker nok i ditt, når du ser dette. Nei, det er ikke Klu Klux klan som har inntatt Malta. Men altså – jeg måtte bare se hva omtrent hele Malta skulle feire. Jeg har også tidligere sett en hel del bilder av dette, og lurt på hvordan det forgikk. For dere som ikke vet hva dette er så kalles det påske prosesjon, som er en religiøs folkefest som feires hele helgen. Som dere ser over så minner det faktisk om vår 17.mai, hvor toget går igjennom hele byen og med tanke på at det er ulike korps som spiller hele veien. Det er langt mer dystert tema med sørgemusikk, blod, ingen smil og disse kjettingene som lager klang i hele byen. Man kan faktisk høre de på lang avstand når de slepes langs asfalten.
Jeg fikk også vite at de som går i disse hvite draktene med kjettinger har tradisjonelt sett begått synder som de straffes for, en del av straffen er å gå som dette i prosesjonen. Noen av dem er så slitne til slutt at de har store vanskeligheter med å komme seg opp trappen når det hele er over.
Ellers er det også barn og andre voksne med, som regel bare menn. De er pyntet med ridderkostymer og andre religiøse drakter.

Jeg trodde kanskje det var enda mer spektakulært og festlig. Det varte også veldig lenge, da vi trodde vi var mot slutten fant vi ut at vi bare hadde kommet halveis. De stod og ventet mye underveis, som jeg ikke helt skjønte vitsen med siden mange av skalv fordi det de bar var så tung. Men det var absolutt en interessant opplevelse som jeg synes man bør oppleve hvis man er i Spania, Malta osv. Det er også ulike feiringer fra by til by, så jeg tror dette er veldig individuelt hvordan det gjøres. Vi feiret langfredagen i byen Mosta, men jeg hadde nok dratt til en enda større by.

XX

One thought on “Army green and easter traditions

Legg igjen en kommentar

