«Heeey sexy babe!»

Kjære intelligente, herlige, deilige damer: Gratulerer meg dagen!

Jeg skulle gjerne vært ute og feiret den, men så ligger jeg utslått i sengen. Virker som at kroppen har sagt litt stopp og har blitt syk. Så jeg ligger her da, grubler litt og kikker litt rundt.

Jeg har personlig ingen tro på at man må spare ut til busker under armene for å nå frem med feministiske budskap.
Dessverre har det seg at ordet «feminist» er helsikes skummelt, det er fremmed og bærer negative assosiasjoner. De fleste menn og mange kvinner vil ikke gape over ordet og tygge litt på det. Det er negativt.

Utsagnene er mange. «Overdramatiserer med en egen dag», «Det er omtrent bare lesbiske som er feminister», «Det er sært«, «Feminister er vanskelige«, «Menn og kvinner kan ikke gjøre det samme». «Kvinner er bare svakere»
Det er nettopp derfor vi fortsatt trenger denne dagen. Det er ikke belyst godt nok. Faktisk skulle jeg gjerne ønske at vi ikke trengte denne dagen, men det gjør vi foreløbig.

Det er ikke akkurat vanskelig å trekke frem eksempler på vanskelige situasjoner og moralske brudd i hverdagen. Faktisk kunne jeg servert mange fat med hendelser og situasjoner jeg som jente blir satt i ukentlig. Det har nærmest blitt en del av kulturen – just be cool with it. Jeg spyr. Vi lever i 2016 og forskjellene er synlige fortsatt. Vi lever i 2016 og jenter blir fortsatt ansett som seksuelle objekter. Når skal vinden snu?

Det skjer støtt og stadig at jeg blir «Catcallet» altså ropt etter på gaten, både sent på kveld og midt på dagen. Det som gjør at magen min omtrent velter seg rundt er når små gutter gjør det. Hva får de til å lære at dette er greit?
Jeg bor rett ved en skole i Oslo og ved flere anledninger har jeg blitt stoppet av unge gutter som har kalt meg både det ene og det andre. Andre ganger har de ropt ting eller plystret etter meg. Siste hendelsen var 4 unge gutter i rundt 12-13 år alderen som gikk i ring rundt meg og spurte om jeg ville være med på en omgang. De synes selvfølgelig dette var hysterisk og lo så reguleringene var på vei ut av munn deres på et tidspunkt.
Det gjør meg kvalm. Er det slik dere lærer opp barna deres? Ta etter sexistiske holdninger? Virkelig? Bare det i seg selv burde være en oppvekker.

Jeg skulle gjerne ha stoppet her, men slik har det seg da ikke. Siden jeg vært litt mer fremtredende i mediene de siste årene har det også dukket opp flere ubehagelige opplevelser på veien. Da kan jeg bare forestille meg hvordan de som virkelig er i søkelyset har det. Det er uendelig mange retninger man kan dra dette i.
Jeg har hatt fem episoder hvor menn og gutter har lagt frem at de ønsker å kjøpe meg. At jeg blir kjæresten deres for penger, kan møte de for en viss sum eller rett og slett bare ha sex med de mot at de betaler regningene mine. Jeg blir så vanvittig sint!
Den ene gangen gangen fikk jeg faktisk tilbake: Du ber jo om det selv, du legger jo ut og ber på deg selv. Dette skrev en voksen mann. VOKSEN.
Nå nylig var jeg nødt til å gå til politiet, for det ble så ubehagelig. Hva er dette for et samfunn? I 2016 blir jeg forsatt snakket slik til?

Jeg tror ikke på at kvinner skal slutte å ta vare på seg selv for å få respekt av samfunnet og menn. Jeg vil ikke slutte å vise frem både hofter og rumpe bare for at menn ikke klarer å spare meg for idiotisk oppførsel. Jeg elsker kvinnekroppen, jeg synes den faktisk er den vakreste. Hvorfor skal vi skjule den fordi samfunnet har hengt seg opp litt?

IMG_9553
Når det er sagt, så synes jeg feminisme mister litt fokus på individet. Alle er forskjellige, alle setter pris på ulike ting. Jeg har null tro på at vi må la håret gro eller bli like mennene. Jeg føler at da mister vi bølgen vi egentlig skulle ha.
Jeg skal ikke bli som en mann. Jeg skal kunne ta på den fine kjolen min og jobbe like hardt som en mann, og da få akkurat samme lønn. Jeg skal kunne pynte meg for min egen del, gå på gaten og slippe ubehagelige kommentarer.
Det er jo ikke akkurat slik at man får et «Heeey sexy» og snur på hælen til personen og blir med han hjem. Så hvorfor gjør dere det? Det er ren idioti.
Jeg vil kunne legge ut bilder av meg selv, vise meg frem uten at det skal bety at jeg kan bli kjøpt for penger.

Til slutt så hører jeg støtt og stadig at jenter er svake, gjerne psykisk. Da merker jeg at jeg må bare himle med øynene. Jeg er fult klar over at en manns hjerne og en kvinnes hjerne er bygget opp ulik og faktisk fungerer ulikt. Vi setter sammen ting ulikt, plasserer det i andre deler av hjernen. Når det er sagt, så er det ingenting som tilsier at det forekommer flere svakheter. Mindre selvstendige er også noe som kommer på banen støtt og stadig. De fleste av mine forhold har gått i dunken nettopp fordi jeg har vært for selvstendig.

IMG_9487
Jeg håper dere jenter blir råflinke på å glefse tilbake hvis det oppstår situasjoner. Jeg håper dere markerer posisjonen deres og ikke lar dere pilles på nesen.
Samtidig håper jeg dere holder på deres deilige, feminine og sexy selv. Det er det ingen andre enn dere selv som kan gjøre krav på.

Til dere kjære, kjære boys, husk at dere ble bragt frem til verden av en kvinne. 😉

Untitled-1

Legg igjen en kommentar

